Boot Huren
Een boot huren via een platform dat niet commercieel is en waar naast bedrijven ook particulieren hun boot aanbieden. Zodoende heb je meer kans om een beschikbare boot te vinden en betaal je een eerlijke prijs voor een boot die niet alleen maar wordt verhuurd maar waar de eigenaar ook zelf mee vaart.
Contract
Alle boten worden altijd verhuurd met een contract, je kunt deze vinden bij de informatie van je boot naar keuze. De meeste verhuurders kiezen voor het ANWB modelcontract.
Bij het ophalen van de boot moet je het contract tekenen ter akkoord. De verhuurder zal dan ook, samen met jou, een checklist doorlopen zodat alles vooraf goed is vastgelegd en uitgelegd.
Bij het tekenen van het contract wordt een kopie of foto van je ID kaart gemaakt. Deze is noodzakelijk voor de verzekering. Uiteraard mag je je pasfoto en BSN nummer onzichtbaar maken.
Borg
Bij het huren van een boot wordt vrijwel altijd een borg gevraagd, de borg krijg je terug als de boot volledig schadevrij en met alle toebehoren terug komt.
In geval van schade of te laat inleveren van de boot kan (een deel van) de borg worden ingehouden door de verhuurder.
Betaling
Bij het doen van een reservering kun je bij veel verhuurders kiezen voor volledige betaling óf aanbetaling, bij aanbetaling geeft de verhuurder aan wanneer het restant moet worden betaald, bijv. twee dagen voor vertrek krijg je een mail met een betaallink of per bank/pin bij vertrek.
De borg wordt altijd op dezelfde manier teruggestort als hoe deze is betaald (via iDeal, Pin, Sofort, etc.).
Havendienst verdient geen geld aan transacties, het geld wordt direct bijgeschreven op de rekening van de verhuurder. Lees meer over Havendienst.
Verzekering & Schade
Verhuurders kunnen alleen een boot aanbieden als deze is verzekerd tijdens verhuur. In geval van schade kan de verhuurder er voor kiezen om (een deel van) de borg in te houden. Controleer voor vertrek op schade of eventuele andere zaken waar je mogelijk na afloop problemen mee kunt krijgen. Controleer de kussens, de stootwillen, het aantal lijnen en maak eventueel foto’s zodat je bij twijfel altijd kan aantonen hoe je de boot hebt meegenomen.
Onder schade valt bijvoorbeeld: beschadigde kussens (bv. gaten door sigaretten peuken), kwijtgeraakte fenders, kussens of lijnen, krassen op de romp, een geknikte vlaggenmast of kapotte biminitop. Uiteraard kan er nog veel meer stuk gaan aan een boot, dit wordt altijd afgestemd met de verhuurder.
Je bent samen met de verhuurder verantwoordelijk voor het afhandelen van schade aan de boot, schade aan andere boten en onverhoopte ongelukken op het water.
Vaarbewijs
In Nederland is een vaarbewijs verplicht voor boten die harder kunnen dan 20 km/u of langer zijn dan 15 meter. Alle boten die worden verhuurd gaan niet harder dan 12 km/u en zijn meestal niet langer dan 15 meter.
Ook gelden op bijna alle wateren maximum snelheden, meestal zijn deze tussen de 6 tot 12 km/u.
Ook al heb je voor de Nederlandse wet geen vaarbewijs nodig, toch zijn er huurders die alsnog een vaarbewijs eisen als ze hun boot verhuren. Bij elke boot staat aangegeven of je een vaarbewijs nodig hebt.
Heb je nog geen ervaring met varen? De verhuurder geeft je altijd een uitgebreide uitleg en vaart indien gewenst een rondje mee.
Bij sommige verhuurders kun je kiezen om naast de boot ook een kapitein te huren, je hoeft dan niet zelf te varen.
Alcohol gebruik
Net als in het wegverkeer geldt dat een maximaal alcohol promillage van 0.2% is toegestaan tijdens het varen van de boot. Op de meeste wateren wordt gecontroleerd door de waterpolitie. Hou je aan de toegestane hoeveelheid! Je bent op pad met het kostbaar bezit van een ander. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor alle opvarenden en zal de verzekering niets dekken in het geval er alcohol in het spel is.
Bij sommige verhuurders kun je kiezen om naast de boot ook een kapitein te huren, je hoeft dan niet zelf te varen.
Goed weer garantie
Helaas kunnen wij geen goed weer garanderen maar wel hebben we met alle Havendienst verhuurders de afspraak gemaakt dat last minute annulering – door zowel huurder als verhuurder – kosteloos is in de volgende gevallen:
- Bij hevige regen
- Er staat windkracht 5 of harder
- Er is onweer of er wordt een weeralarm afgegeven
Annuleren
Alle verhuurders gaan akkoord met de Goed weer garantie, maar de verdere annuleringsvoorwaarden worden door de verhuurder bepaalt. Deze zijn beschreven op de pagina van de boot. Lees deze goed door voordat je boekt!
Klachten
Kijk voordat je een boot huurt altijd naar de recenties van de boot en de verhuurder.
Bij klachten over de huur of wanneer er een geschil ontstaat met de verhuurder kan afhankelijk van het type contract dat is gehanteerd naar een geschillencommissie worden gegaan. Verhuurders die zijn aangesloten bij de HISWA brancheorganisatie hebben een eigen geschillencommissie bij de HISWA. Havendienst is geen bemiddelaar bij geschillen tussen huurder en verhuurder en zal zich hierin niet mengen.
Wanneer blijkt dat een verhuurder zich niet houdt aan de afspraken, of ondeugdelijke boten aanbiedt dan horen wij dat graag zodat Havendienst kan bepalen of de boot en verhuurder van het platform verwijderd moet worden. Neem daarvoor contact op met Havendienst.
HEB JE NOG NIET EERDER GEVAREN? HIERONDER VOLGEN EEN PAAR TIPS
- De boot wordt voortbewogen door een soort propellor, dat noemen we een schroef. Je kunt alleen sturen als de schroef draait.
Als de schroef niet draait (omdat de boot in zijn neutraal staat of je heel weinig gas geeft) kan je niet sturen. Ook al gaat de boot op dat moment nog wel vooruit, toch heeft sturen op dat moment geen effect omdat de schroef niet draait. Dit kan soms verwarrend zijn en werkt dus niet hetzelfde als bij autorijden. - Maak langzame en kleine stuurbewegingen. Bij het varen heeft men snel de neiging om grote stuurbewegingen te maken. De boot heeft echter een paar seconden nodig om zich door het water te draaien. Stuur je te veel, dan moet je een paar seconden later weer terugsturen. Bij te grote stuurbewegingen zal de boot gaan zigzaggen door het water. Ook dit is anders dan bij het autorijden waar een stuurbeweging direct reactie heeft.
- Neem een ‘punt op de wal’ als doel, bijvoorbeeld een boom, een huis of een toren. Zo voorkom je dat je de hele tijd naar de voorkant van de boot kijkt en te veel stuurbewegingen maakt. Neem je een punt op de wal als doel dan zal je merken dat het veel rustiger vaart en gemakkelijker stuurt.
- Denk voor vertrek vast na over je route. Wil je een route varen of gewoon lekker chillen en langs wat strandjes varen? Er zijn verschillende apps te downloaden die hierbij kunnen helpen, bijvoorbeeld de app van Sloepennetwerk. Het is lastig om in te schatten hoe lang je over een route doet en via deze app krijg je daar een beter beeld van. Hou er ook rekening mee dat het op mooie dagen lang kan duren om door een sluis te gaan!
- Zorg voor voldoende water en fris aan boord. Veel boten hebben een aansluiting voor een koelbox om je drankjes lekker koel te houden.
- Neem zonnebrandcrème mee met hoge beschermfactor. Op het water verbrand je snel maar je hebt dat niet in de gaten omdat er vaak een lekker briesje staat. ’s Avonds kom je er dan achter dat je helemaal bent verbrand!
Kijk ook even dit filmpje voor nog wat meer vaartips:
Verhuren
Heb je een boot maar lang niet altijd de tijd om zelf te gaan varen? Of vind je het bezit en het onderhouden ervan toch een hoop geld kosten?
Wanneer je je boot verhuurd compenseer je de kosten voor het onderhoud, de verzekering, het havengeld en de winterstalling. Deel je boot met anderen en verdien er wat aan! Havendienst is een platform zonder winstoogmerk waar je gemakkelijk je boot online zet om te verhuren zonder dat je commissie hoeft te betalen. Het volledige bedrag dat je verdient is voor jou!
Aanmelden
Heb je al een Havendienst account? Vul dan vanuit je account het bootverhuur aanvraagformulier in.
Heb je nog geen account en wil je verhuurder worden? Vul dan het nieuwe verhuurder aanvraagformulier in.
Om de integriteit van verhuurders te waarborgen vragen wij altijd om een kopie legitimatie, bankrekening nummer en een kopie van het verzekeringsbewijs van de boot. We nemen daarna persoonlijk contact met je op.
Contract
Voor de verhuur van je boot gebruik je een contract waarop de gegevens van de huurder worden ingevuld en wordt ondertekend.
Veel verhuurders gebruiken het ANWB modelcontract, deze kan je alvast invullen met je eigen gegevens en uploaden op je eigen boot pagina.
Verhuurbedrijven aangesloten bij de HISWA gebruiken vaak het HISWA verhuurcontract.
Heb je een ander contract? Upload het bij het bootverhuur aanvraagformulier, wij controleren dan of het contract voldoet.
Zorg er ook voor dat je deze checklist met je huurder doorneemt, zodat je niets vergeet en je alles op orde hebt voor de verzekering en om problemen achteraf te voorkomen.
Maak bij het ondertekenen van het contract een kopie of foto van het ID-bewijs van de huurder, dit is nodig voor de meeste verzekeringen. Let op dat je persoonsgegevens zoals het Burger Service Nummer (BSN) niet mag bewaren. Je kunt dit gemakkelijk afschermen door een ID-cover aan te schaffen of gebruik te maken van de KopieID App (Apple of Android) van de overheid.
Middels het ID bewijs kun je de naam, de persoon (pasfoto), de handtekening en eventueel de authenticiteit middels de Read NFC demo App (Apple of Android) controleren.
Annuleren
Van alle verhuurders wordt verwacht dat ze werken met de ‘Goed weer garantie’. Dit houdt in dat verhuurders kosteloos kunnen annuleren in de volgende gevallen:
- Bij hevige regen
- Er staat windkracht 5 of harder
- Er is onweer of er wordt een weeralarm afgegeven
In deze gevallen kan het gevaarlijk zijn om het water op te gaan.
Verdere annuleringsvoorwaarden zijn aan de verhuurder om te bepalen. Het is wel zo prettig voor de huurder dat je deze duidelijk weergeeft op je pagina en eventueel in je voorwaarden vermeld.
Betaling
Je kiest zelf of de huurder het volledige bedrag direct bij reserveren betaald of dat je de mogelijkheid biedt tot aanbetalen. Laat je de betalingen lopen via iDEAL, SOFORT of Credit Card? Jij bepaalt het!
Havendienst biedt de optie om een Stripe account te koppelen aan je Havendienst.nl account. Hiermee is het mogelijk om je huurder te laten betalen via iDEAL, SOFORT (veel gebruikt in Duitsland), Bancontact (veel gebruikt in België) of creditcard. Dit is mogelijk voor zowel particuliere als zakelijke verhuurders en kost niets! Je kunt hier gratis een Stripe account aanvragen.
Je bepaalt alles zelf. Zo kun je bijvoorbeeld de aanbetaling via iDEAL laten betalen en het restbedrag voor vertrek automatisch factureren per e-mail met betaallink. De borg boek je automatisch terug.
Havendienst zit niet tussen de betaling dus je ontvangt direct de betaling op je rekening.
Uitleg over het aanmaken en koppelen van een Stripe account vind je in de handleiding die je hier kunt downloaden.
iDEAL | € 0,29 |
Bancontact | € 0,25 + 1,4% |
SOFORT | € 0,25 + 1,4% |
Creditcards (uit Europa) | € 0,25 + 1,4% |
Creditcards (buiten Europa) | € 0,25 + 2,9% |
Als een klant een boeking annuleert en je boekt het bedrag terug, dan krijg je de transactiekosten weer netjes terug.
De meeste verhuurders kiezen ervoor om zowel de aanbetaling als de restbetaling online (meestal iDEAL) via Havendienst te laten verlopen. Je kunt er voor kiezen de klant automatisch twee dagen voor vertrek een mailtje met een betaallink te sturen voor het betalen van het restbedrag, maar het is ook mogelijk dat je zelf bepaalt wanneer je dit mailtje stuurt, een tikkie stuurt of een bank betaalverzoek doet.
Verzekering
Voordat je je boot mag verhuren moet je deze verzekeren. Er zijn diverse verzekeraars die (beperkte) bootverhuur verzekeren.
Verzekering | Verhuren | Opmerking | |
---|---|---|---|
ANWB (Unigarant) Bootverzekering | Maximaal 6x per jaar | WA, WA+ of Volledig Casco. Staat bekend als betrouwbaar en duidelijk. | |
Centraal Beheer | Maximaal 60x per jaar | Geef op bij het afsluiten van de verzekering, dan komen de verhuur regels op je polisblad te staan. Eigen risico vanaf € 150,- |
|
Nationale Nederlanden Volledig Casco Bootverzekering | Maximaal 60x per jaar | Volledig Casco, hierbij is zowel schade aan derden (zowel personen als dingen) als schade aan de eigen boot verzekerd. | |
Kuiper Watersport (particulier) | Onduidelijk, heeft geen gehoor gegeven aan informatie opvraag. | ||
Kuiper Watersport verzekering (zakelijk) | Onduidelijk, heeft geen gehoor gegeven aan informatie opvraag. |
Schade
Schade aan jouw boot of toebehoren is vervelend maar hou er rekening mee dat dit kan gebeuren. Een ongeluk zit ten slotte in een klein hoekje. Zorg dat je hierop bent voorbereid zodat je hier samen met je huurder uit kunt komen. Weet in wat voor staat je boot en toebehoren zijn, bijvoorbeeld door voor vertrek samen foto’s maken. Bij kleine schades volstaat het vaak om (een deel van) de borg in te houden. Voor grotere schades ben je verzekerd. De hoogte van je borg is vaak hetzelfde als het eigen risico bedrag dat de verzekering hanteert.
Bootuitrusting
Zorg dat je boot in een goede staat verkeert en de uitrusting op orde is.
Tot een minimale bootuitrusting behoren in elk geval:
- peddels (twee stuks)
- pikhaak
- voldoende fenders en lijnen (landvasten)
- EHBO setje
- vuilniszak
- voldoende benzine/diesel
- brandblusser
Onder ‘in goede staat’ verstaan we o.a. dat:
- de boot schoon is, dan krijg je hem (meestal) ook weer schoon terug :)
- de motor tenminste één keer per jaar een beurt krijgt
- er geen lijnen zichtbaar versleten zijn
- de fenders voldoende zijn opgeblazen
- er geen speling zit in de kikkers, bolders, klemmen of katrollen op de boot
- dat stuurkabels niet lek of versleten zijn
- er geen lekkages zijn onder de waterlijn
Pechhulp
Komt je huurder toch onverhoopt stil te liggen dan kun je voor het gebied Loosdrechtse Plassen gebruik maken van onze Pechhulp dienst (binnen 1 uur aanwezig).
Voor andere gebieden in Nederland kun je een abonnement nemen op de Botenwacht (samenwerking met ANWB), deze zijn echter ‘binnen 24 uur aanwezig’. Hiervoor heb je een zakelijk abonnement nodig a €75,- per jaar.
TIP: Vraag de haven waar je boot ligt of zij in geval van nood en tegen vergoeding je boot willen ophalen en terug slepen. Vaak is dit de snelste en goedkoopste manier.
Uitleg voor vertrek
Voordat een huurder met je boot vertrekt raden we je aan om de tijd te nemen om goede instructies te geven. Probeer te bepalen wat voor ervaring de huurder heeft. Ga aan boord met de bestuurder en leg uit waar alles zit en hoe de boot reageert. Vraag of de bestuurder een keer wil afmeren, een rondje varen en weer aanmeren terwijl je aan boord bent.
Vertel ook hoe de zonnekap omlaag gaat, waar de uitrusting ligt (peddels, etc.) en door welke sluizen wel/niet gevaren kan worden. Het is handig wanneer je deze zaken hebt beschreven op een geplastificeerde kaart/handleiding en deze altijd in de boot hebt liggen.
Het is altijd leuk wanneer je de huurder ook wat lokale tips geeft over aanlegplaatsen, vaarroutes, restaurants, strandjes en toilet mogelijkheden.
Verhuur vanuit een haven
Ligt je boot in een haven, lees dan goed de algemene voorwaarden door. Er zijn havens waarin het niet is toegestaan om commerciële activiteiten te ondernemen. Wellicht is in overleg een hoop mogelijk. Zo niet, dan kun je de boot naar een plek buiten de haven varen waar je huurders makkelijk kunnen opstappen en niet in de haven hoeven te komen.
Opgaaf van inkomsten
Particulier in Nederland
Wanneer je als particulier bijverdient door je boot te verhuren en je hiermee winst maakt, dan dien je dat bij je inkomstenbelasting op te geven als ‘inkomsten uit overig werk’. Ontvang je alleen een vergoeding die nagenoeg gelijk is aan bijv. de benzinekosten en maak je geen winst, dan hoef je dit niet op te geven bij de Belastingdienst. Je brengt als particulier geen BTW in rekening en hoeft deze ook niet af te dragen.
Ondernemers in Nederland
Verhuur je je boot maar een paar keer en verdien je hiermee minder dan €20.000,- per jaar dan kun je bij de Belastingdienst een Kleine Ondernemers Regeling (KOR) aanvragen. Je hoeft dan geen BTW in rekening te brengen en af te dragen. Hou er wel rekening mee dat je inkomsten uit een eventuele eenmanszaak of V.O.F. mee tellen in de €20.000,- grens.
Verhuur je commercieel en voor meer dan € 20.000,- per jaar, dan gelden alle normale regels die voor bedrijven gelden zoals het afdragen van BTW en het voeren van een boekhouding.
Klachten
Wanneer je klachten krijgt van een huurder probeer je dat samen en fatsoenlijk op te lossen. Kijk hierbij ook naar de voorwaarden in het contract en de informatie op je boot pagina. Havendienst is geen bemiddelaar en zal zich niet mengen in discussies tussen huurder en verhuurder. Wanneer je als zakelijk verhuurder bent aangesloten bij een branchevereniging dan kun je je vaak wenden tot de geschillencommissie van die branchevereniging. In Nederland is dat o.a. de HISWA.
Extra diensten
Havendienst biedt gratis diverse mogelijkheden om gemakkelijk meerdere boten online te beheren en heeft daarnaast de mogelijkheid om foto en video materiaal in een eigen online archief te bewaren. Ook is het mogelijk om je administratie bij te houden en heb je eenvoudig inzicht in je verhuur aantallen en inkomsten.
Binnen het flexibele platform kunnen er additionele diensten zoals ‘schipper’ of ‘picknickmand voor onderweg’ worden aangeboden maar ook kan een verhuurder de optie voor een x aantal (kinder)zwemvesten toevoegen of de mogelijkheid tot het doen van een aanbetaling.
Middels webhooks is het mogelijk een koppeling met een eigen administratie systeem of boekingskalender te maken.
Bij technische oplossingen of het plaatsen van je boot (incl. vormgeving en beeldmateriaal) helpen we je graag. Vul het contact formulier in en vertel ons wat je wilt. We laten je altijd van tevoren weten wat het kost en rekenen met een uurtarief van €75,- (excl. BTW) per uur.
Over Havendienst
Samen met een aantal enthousiaste ondernemers, techneuten en bootliefhebbers hebben we een compleet open deelplatform gemaakt waar iedereen zijn bijdrage aan levert. We doen dit uit liefde voor watersport, boten en het ideaal dat iedereen gebaat is bij een open platform.
Inmiddels zijn er koppelingen met een aantal andere boekingsplatformen (zodat er geen dubbele boekingen kunnen komen) en is er een volledige financiële integratie. Zo kun je huurders laten afrekenen via iDEAL, wel of geen BTW (credit)facturen sturen, borg automatisch via iDEAL terugboeken en nog veel meer functies.
We houden een lijst met wensen bij en bouwen continu nieuwe functies voor het beste platform van de watersport sector! Allemaal gratis en transparant.
Wil je meehelpen met bouwen, kun je goed vertalen of wil je zelf een koppeling maken met Havendienst.nl? Schrijf ons een mailtje.
Wij vinden dat elk deelplatform zo zou moeten zijn en geven graag het voorbeeld.
Havendienst wil het verschil maken met commerciële gesloten platformen en biedt daarom een deelplatform zonder winstoogmerk wat een eerlijke vraag en aanbod tot stand brengt. Het doel is dat zoveel mogelijk mensen in aanraking komen met watersport en recreatie terwijl booteigenaren 100% van hun huuropbrengst ontvangen om daarmee de boot te onderhouden of liggeld te betalen.
Havendienst rekent geen commissies. Een huurder wordt direct in contact gebracht met de verhuurder en de betaling gaat ook direct aan de verhuurder zonder tussenkomst van Havendienst.
Huurders willen een goede boot en verhuurders een huurder die er voorzichtig mee omgaat. Alle verhuurders worden gescreend en moeten voldoen aan een aantal eisen zoals standaard bootuitrusting en verzekering. Huurders hebben een legitimatieplicht, tekenen een huurcontract en betalen een borg. Zo weten beide partijen waar ze aan toe zijn en bouwen we aan betrouwbaar en duurzaam platform.
Platform | Commissie | Boetes * | Uitbetaling |
---|---|---|---|
Barqo.co | 15% – 26% | Ja (verwerkt in commissies) | Indirect, via Barqo (vertraagd) |
Boatsters.com | 15% | Ja | Indirect, via Boatsters (vertraagd) |
Botentehuur.nl Sinds mei 2018 overgenomen door Barqo.co |
15% + jaarlijkse licentie á €599,- tot €899,- | Nee | Indirect, via Barqo (vertraagd) |
Havendienst.nl | 0% | Nee | Direct (zonder vertraging) |
Click&Boat.com | 20% | Ja | Indirect, via Spaanse bank |
* Bij slecht weer of annuleren