Nieuws

Problems with Apple IOS16 and .avif images

[This post is in English because there are many people around the world facing the same issue.]

Seeing question marks instead of images on your iPhone? That’s probably because it’s an .avif image and the recent iOS (>16) has troubles with that. Right after the launch of Apple’s IOS 16, we saw many question marks at havendienst.nl while browsing it with an updated iPhone. In this blog post we tell you how we deal with this situation.

How do we handle image priority?

Havendienst.nl is using avif images and when a user doesn’t support that, we offer a webp image. If the webp image is not supported, we offer the classic .jpg/.png/.gif image.

Examples of request headers

Your browser will send an ‘accept’ header with each request. An example of such an accept header (Chome v105 on Windows 10) can be:

Accept : text/html,application/xhtml+xml,application/xml;q=0.9,image/avif,image/webp,image/apng,*/*;q=0.8,application/signed-exchange;v=b3;q=0.9

As you can see, Chrome v105 on Windows 10 says that it handle avif images as well as webp and apng images.

Apple devices use a different request headers for different type of content. The following is an Example of a iPhone 11 running IOS16.02 doing a non-image request:

Accept: text/html,application/xhtml+xml,application/xm;q=0

When Apple IOS 16 devices request an image, they send avif in the request header which suggest that they fully support avif images. The opposite is true.

AVIF image support is broken on IOS 16

First, Apple doesn’t seem to support animated avif images, only static ones.
Second, it doesn’t support avif images when they are encoded in a HEIF container. Since most image optimizers / converters do this by default, most of your images will render as a question mark on iPhones.

Solution

There are a number of things you can do, including re-converting all your images with different settings. Another option is to wait for Apple to update it’s IOS. Although the bug is still present in IOS 16.0.2.
A best-of-both-worlds solution would be to check on User-Agent and Request header. So don’t only check for avif in the request header but also check for “iPhone OS 16” in the User agent, when that’s the case.. serve it a webp or classic image.

Door |2022-12-20T00:14:36+01:0027 september 2022|Nieuws|

Sync je boot Agenda met je Smartphone of Watch

Vanaf nu kun je de agenda van je boot synchroniseren met je kalender op je telefoon (iPhone of Android) of Watch.

Je ziet eenvoudig alle boekingen in je kalender App zonder dat je hoeft in te loggen in het verhuur portaal. Kun je een dag niet? Block dan makkelijk een dag of een bepaalde tijd. Je boot kan dan niet geboekt worden.

De kalender sync werkt ook wanneer je meerdere boten hebt. Je kunt de kalender ook met je vriend of collega delen zodat ook zij hem op hun smartphone kunnen bekijken.

Syn je boot kalender met je iPhone/Watch of Android!

Hoe werkt het?
Bijna iedereen heeft wel een Google account, al is het alleen al om in te loggen op Youtube, voor een Gmail adres of voor Google Drive.

  1. Klik op + naast Andere Agenda's om een nieuwe agenda aan te maken.
    Ga naar calendar.google.com en klik op + naast Andere agenda’s. Maak een nieuwe agenda aan, bijv: ‘Bootverhuur’.
  2. Log in op het verhuurportaal en ga naar de instellingen van je boot. Onder de tab: Google Calendar Sync klik je op Sign in with Google en daarna op Toestaan om Havendienst.nl toegang te geven tot je kalender.
  3. Je komt automatisch weer terug in het verhuurportaal, als je weer onder de tab Google Calendar Sync kijkt kun je selecteren met welke agenda je boot moet worden gesynchroniseerd, kies de agenda die je in stap 1 hebt aangemaakt en klik Opslaan.
  4. Als je op je telefoon een nieuw item aanmaakt in de nieuwe agenda (let op dat je het in de juiste agenda aanmaakt), dan blokkeren we automatisch de boot voor je tijdens deze periode. Je kunt een item aanmaken voor een specifieke tijd, een bepaalde dag, meerdere dagen of een terugkerende dag (elke maandag) of tijd (altijd tussen 18:00-20:00uur). Als je dit doet zul je in het verhuurportaal zien dat er onder de tab Beschikbaarheid een nieuwe regel is aangemaakt.

De gesynchroniseerde kalender delen met je collega of vriend
Je kunt de agenda toevoegen op je iPhone/Watch of Android. Via calendar.google.com kun je de agenda ook delen met een ander Google Account (alleen-lees rechten of lees/schrijf rechten). Vraag diegene wel aan welk e-mail adres zijn/haar Google account is gekoppeld.

Zie je de agenda niet op je telefoon of Watch?
Soms is het nodig om aan te vinken dat Google naast de standaard kalender ook deze nieuwe kalender moet synchroniseren naar je telefoon. Je kunt dat hier: calendar.google.com/calendar/syncselect aanvinken.

Als je er niet uitkomt kun je ons altijd even bellen, we helpen je dan graag om het werkend te krijgen!

Door |2022-08-26T20:03:45+02:0026 augustus 2022|Nieuws|

Pechhulp is Live!

Pechhulp Kaart Nederland - Havendienst
Vanaf vandaag bieden we Pechhulp zonder abonnement in de volgende regio’s:

  1. Loosdrechtse plassen + Vecht
    Loosdrechtse plassen, Kortenhoefse plassen, Vinkeveense Plassen, Scheendijk, Breukelenveen, de Vecht, Maarssen, Breukelen, Nieuwersluis, Loenen aan de Vecht, Vreeland, Nederhorst den Berg, Nigtevecht, Weesp en Muiden
  2. Friesland
    Slotermeer, Tjeukermeer, Sneekermeer, Langweer, Akkrum, Grou en nog heel veel kleine plaatsjes, sloten en meren in Friesland.

Je betaald alleen maar als je pech hebt en ook nog eens tegen de laagste tarieven in Nederland!
Wil je ook Pechhulp worden of een nieuwe Pechhulp regio beginnen? Stuur ons dan een mailtje.

Hoe werkt het?
Heb je Pech? Ga dan naar Havendienst.nl en klik op Pechhulp. Klik op “Bepaal mijn locatie” en vul je gegevens in.
Vink aan of je denkt dat je een lege accu hebt, geen bezine meer hebt of een sleepje (terug) naar je haven wilt.
Om te voorkomen dat er valse meldingen binnenkomen vragen we een aanbetaling van € 25,- welke je online betaald met iDEAL of Creditcard.

Alle Pechhulpen die op dat moment in de buurt zijn krijgen een Whatsapp melding. Degene die er op af gaat geeft antwoord en je krijgt een SMS dat er hulp onderweg is. (meestal binnen een paar minuten)
Terwijl de Pechhulp onderweg is neemt hij telefonisch contact met je op.
Je rekent het restbedrag pas af als de Pechhulp (met een accubooster, een jerrycan benzine of om je een sleepje te geven) er is, dat kan contant of met een Tikkie.
Is er geen Pechhulp in de buurt of kunnen we je niet helpen? Dan krijg je je aanbetaling gewoon terug!

Wie doen er mee?
De Pechhulp-verleners bestaan uit lokale havenmedewerkers, bootverhuurders, enthousiaste bootliefhebbers en (beroeps) bootmonteurs.

Hoe kan het zo goedkoop?
De pechmelding wordt direct doorgegeven aan de Pechhulp die in de buurt is. Havendienst.nl zit daar niet tussen met commissies. Zelfs de aanbetaling die je doet gaat automatisch naar de Pechhulp-verlener.
Pechhulp vinden wij namelijk een dienst die nodig is om iedereen varende te houden en problemen te voorkomen. Op deze manier ondersteunen we de regio inclusief alle havens, bootverhuurders en bedrijven eromheen.
Wij vinden dat mensen die andere mensen helpen alle recht hebben op hun vergoeding en dat daar niemand tussen hoort te zitten.

Alternatieven
Er zijn andere diensten die je helpen bij pech op het water, we hebben ze hieronder voor je opgesomd.
Helaas zijn alle alternatieven die we konden vinden altijd abonnementsdiensten, juist daarom zijn we Havendienst Pechhulp gestart.

Botenwacht

  • Abonnementsdienst die pér persoon, pér boot geldt.
    Vaar je een keer op een andere boot of vaart er iemand anders met jou boot dan wordt je niet geholpen.

  • Reactietijd kan oplopen tot 24 uur.

  • Geen sleepjes.

Vaarzeker

  • Dure abonnementsdienst (Standaard pakket voor een boot van 7 meter kost € 20,- per maand, het is een jaarcontract en je betaald dus ook in de winter)

  • Bij het standaard contract zit geen brandstoflevering.

  • In de zomer tot 20:00 uur ’s avonds, buiten de zomer tot 18:00 uur.

  • Reactie tijd is onduidelijk, veel klachten over lange wachttijden.

Ik help graag mensen en aangezien ik als walkapitein voor Qrafter bootverhuur toch meestal in Loosdrecht ben heb ik me aangemeld. Per melding krijg je een leuk bedrag en je helpt iemand er ook écht mee.

Jaap Waverijn, Pechhulp-verlener Loosdrecht
Door |2022-06-30T22:35:12+02:0030 juni 2022|Nieuws|

Een open platform is toekomstvast

Er zijn verschillende boot verhuur platformen en de afgelopen 10 jaar hebben we er een hoop voorbij zien komen.
Als je dan als verhuurder net alles op de rit hebt, de juiste foto’s van je boot er op staan en je proces helemaal hebt aangepast aan het platform, dan gebeurt het. Je hoort ineens dat het platform ophoudt te bestaan of overgenomen is voor veel geld.

Boatsters verhuurt alleen nog maar jachten vanaf een half miljoen
Het gebeurde met boatsters.nl, die zich nu alleen nog maar richt op jachten rond de €500.000 per week en zich ‘boatsters black’ noemt. Op dat moment stopte ook direct de samenwerking tussen Boatsters en Nationale Nederlanden, wat op dat moment een bootdeelverzekering aanbood met als enige goedgekeurde platform dat van Boatsters. Had je net je boot verzekering afgestemd op het platform, verdwijnt het platform.

Barqo gaat voor het geld
Ook gebeurde het afgelopen week met Barqo, welke een paar jaar daarvoor nog botentehuur.nl had overgenomen. Barqo was door die overname één van de grootste platformen in Nederland geworden, ondertussen heeft het nog een aantal keer vermogen opgehaald met crowd funding acties en investeerders met het uiteindelijke doel zichzelf te verkopen. Inmiddels is Barqo (en dus ook botentehuur.nl) onderdeel van het in Groot-Brittannië gevestigde Borrow a Boat.

Één van de redenen waarom Havendienst.nl als open source platform is begonnen is zodat booteigenaren niet meer afhankelijk zijn van de grillen en overnames van commerciële platformen. Een booteigenaar wil stabiliteit en niet elk jaar alles moeten omgooien. Een open source boot veruur platform waar iedereen aan mee kan bouwen en het meerendeel van de ontwikkelaars zelf boot eigenaar en verhuurder is.
Wij geloven in koppelingen i.p.v. in overnames. Verhuur je je boot via Barqo? Dan kun je de beschikbaarheid real-time koppelen met Havendienst! Je hoeft dus niet eens over te stappen. Naast Barqo wordt ook Let’s Book, GetYourGuide en Tripadvisor / Viator ondersteund.

Door |2022-06-21T16:06:55+02:008 februari 2022|Nieuws|

Nieuwe Havendienst trailer is binnen!

Even een berichtje met foto’tje van de nieuwe Havendienst.nl trailer!

Vanaf nu kunnen we nog beter en veiliger je motorboot, sloep of zeilboot (zonder vaste kiel) vervoeren! Om dit te vieren geven we twee GRATIS boot-transporten weg! (max 30KM om Loosdrecht)
Om kans te maken, schrijf een berichtje hieronder.
Datums hiervoor zijn: zaterdag 12 juni en zaterdag 26 juni met een maximale afmeting van 9,5m lang bij 2,5m breed en een maximaal gewicht van 2400KG.

havendienst trailer boot verhuur

Eruit aan het eind van het seizoen of ga je naar een ander plek? Reserveer nu vast de datum en stuur een mailtje naar info@havendienst.nl.

Door |2022-06-21T16:07:55+02:0029 mei 2021|Nieuws|
Ga naar de bovenkant